• مشاوره صحیح
  • قیمت مناسب
  • اصالت کالا
  • بانه ویترین
ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟

یکی از مهمترین نوآوری‎‌ها در صنعت تلویزیون، تکنولوژی HDR است. این تکنولوژی از فرمت‌های زیادی برخوردار بوده که یکی از آن‌ها دالبی ویژن است. دالبی ویژن ویژگی‌های منحصر به فرد و خاصی دارد. البته لازم است بدانید که فناوری‌های استفاده شده در صنعت تلویزیون بسیار گسترده هستند اما در این میان تکنولوژی HDR از بقیه تاثیر گذارتر بوده و نقش آن در افزایش کیفیت تصاویر پخش شده از تلویزیون، بیشتر است. High Dynamic Range یا HDR پهنای دینامیکی با گسترده بالا است که تنها یک فرمت ثابت را شامل نمی‌شود. بلکه مجموعه‌ای از فرمت‌ها برای تصاویر نمایشی از تلویزیون است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مختص به خود را دارند. دالبی ویژن به عنوان یک فرمت از مجموعه فرمت‌های HDR، که با عملکرد خود جزئیات بیشتری از تصاویر را نمایان می‌کند. در ادامه این مطلب از سایت بانه ویترین به پاسخ ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟ خواهید رسید.

 لیست قیمت تلویزیون ارزان در بانه

قبل از خواندن ادامه ویژگی های محصول لطفا به نکته کلیدی زیر توجه کنید: برای اطلاع از قیمت تلویزیون و خرید تلویزیون مد نظر خودتان، از جدول و لیست زیر می توانید استفاده کنید هر کدام را که نیاز دارید کلیک کنید، وارد دسته بندی مربوطه خواهید شد.
 تلویزیون ال جی تلویزیون سامسونگ تلویزیون سونی
تلویزیون ال جی 55 اینچ تلویزیون سامسونگ 55 اینچ تلویزیون سونی 65 اینچ
تلویزیون ال جی 49 اینچ تلویزیون 50 اینچ سامسونگ تلویزیون سونی 55 اینچ
تلویزیون ال جی 43 اینچ تلویزیون سامسونگ 49 اینچ تلویزیون سونی 49 اینچ
تلویزیون ال جی 32 اینچ تلویزیون سامسونگ 43 اینچ تلویزیون سونی 43 اینچ
تلویزیون سامسونگ 32 اینچ
لیست برندهای دیگر تلویزیون بانه ویترین یکی از بزرگترین مرجع های خرید تلویوزیون از بانه، به شما تضمین می دهد کمترین قیمت را ارائه میدهد. مزیت دالبی ویژن در تلویزیون چیست

تکنولوژی HDR چیست؟ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟دالبی ویژن با فرمت +HDR10 چه تفاوتی دارد؟کدام تلویزیون‌ها قادر به پشتیبانی از دالبی ویژن هستند؟آیا دسترسی به دالبی ویژن مستلزم پیش نیاز است؟جمع‌بندی

تکنولوژی HDR چیست؟

قبل از آنکه به ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟ پاسخ دهیم، باید خانوده آن را بررسی کنیم. دالبی ویژن یک فرمت از خانواده بزرگ HDR است. محتواسازان و فیلم‌سازان برای این که بتوانند در ویدیوهای خود روشنایی بیشتر و دقت نور بالاتر و همچنین کنتراست بالاتر داشته باشند از تکنولوژی HDR کمک می‌گیرند. پیش‌تر از HDR تنها در سالن‌های سینما برای اکران فیلم‌های سینما استفاده می‌شود اما امروزه با پیشرفت علم این تکنولوژی از طریق تلویزیون‌های هوشمند راه خود را به خانه‌های شما پیدا کرده است. تلویزیون‌های جدید هوشمند با بهره‌گیری از این تکنولوژی، محتواهای نمایشی را با کیفیت HDR و نمای سینمایی از صفحه نمایش خود پخش می‌کنند. بنابراین می‌توانید لذت دیدن محتوای مورد علاقه خود را در خانه با کیفیتی سینمایی تجربه کنید. طراحی تکنولوژی HDR تا به امروز به آن اجازه می‌دهد تا از 5 فرمت مختلف پشتیبانی کند.

ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟

فرمت Static یا ایستا دو عدد و سه عدد فرمت Dynamic یا پویا توسط این تکنولوژی در اختیار کاربران خانگی قرار می‌گیرند. دو فرمت ایستا عبارتند از فرمت‌های HDR10 و HLG که در این میان فرمت HDR10 به وسیله کلیه تلویزیون‌هایی با قابلیت HDR پشتیبانی خواهد شد. فرمت HLG نیز بیشتر به عنوان یک پخش‌کننده رسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمت‌های ایستا، برنامه‌ها و محتوای HDR را یک بار بر طبق همه فیلم یا برنامه شناسایی می‌کند. این اطلاعات که در شناسایی اولیه فرمت‌های ایستا به دست می‌آیند تا پایان نمایش ثابت و بدون تغییر خواهند ماند. اما عملکرد فرمت‌های پویا کاملا متفاوت از فرمت‌های ایستا است. فرمت‌های پویا شناسایی اطلاعات مربوط به محتوای HDR را در هر صحنه به صورت مجزا انجام می‌دهند.

مزیت های دالبی ویژن چیست

حتی می‌توان گفت که فرمت‌های پویا شناسایی و بررسی اطلاعات محتوا را به صورت فریم به فریم انجام می‌دهند. Advance HDR یکی از فرمت‌های پویا است که توسط شرکت Technicolor به بازار ارائه شده است. دو فرمت دیگر که در مجموعه فرمت‌های پویا قرار دارند، کارکردی بهتر در پاسخگویی به نمایش محتوای خانگی دارند از این رو برای این امر پرکاربردتر هستند. فرمت +HDR10 و فرمت دالبی ویژن دو نوع دیگر از فرمت‌های پویا هستند که بیشتر در ساخت تلویزیون‌های هوشمند از آن‌ها استفاده می‌شود. کمپانی سامسونگ نقشی سازنده در توسعه و ارتقاء این دو فرمت داشته است.

ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟

ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟

همانگونه که در بالا به آن اشاره کردیم، دالبی ویژن یکی از سه نوع فرمت پویای HDR است که توسعه‌دهنده آن، لبز است. دالبی ویژن قابلیت تنظیم صحنه به صحنه تصویر را دارد و حتی می‌تواند فریم به فریم تصاویر را نیز تنظیم کند و به این طریق بیشترین جزئیات را با دقت رنگی بالاتر از نمایشگر تلویزیون به نمایش درآورد. بنابراین این مطلب نتیجه می‌گیریم که دالبی ویژن، محتوا را به گونه‌ای، بهینه‌سازی محتوا را انجام می‌دهد که هر تصویر به صورت مجزا بهینه شده و تنظیم می‌گردد. جزئیات عملکرد دالبی ویژن بیشتر و فرآیندی پیچیده است. مهمترین مزیتی که به موجب فرمت دالبی ویژن در اختیار تولیدکنندگان محتوا و فیلم‌سازان قرار می‌گیرد این است که امکان تنظیم تصاویر را در سطحی بسیار جزئی به منظور بهبود کیفیت محتوا، برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

wha is dolby vision

میزان روشنایی که توسط دالبی ویژن پشتیبانی می‌شود برابر با 10 هزار نیت است. این در حالی است که فرمت معمولی و سنتی HDR10 تنها قادر به پشتیبانی از هزار نیت روشنایی در تلویزیون است. دقت رنگ‌ها در تصاویر نمایش داده شده از تلویزیونی که از دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند نسبت به تلویزیون‌هایی با سایر فرمت‌ها بیشتر است. زیرا دالبی ویژن می‌تواند نمایش رنگ‌ها را با 12 بیت برنامه‌ریزی نماید. این در حالی است که سایر فرمت‌ها تنها دقت رنگی در حدود 10 بیت و کمتر از آن را دارند. برنامه‌ریزی رنگ‌ها بر حسب بیت به این معنا است که فرمت توانایی دارد، چند رنگ ثانویه را از رنگ‌ اصلی جدا کرده و تصاویر ایجاد نماید که بیننده قادر به تماشا و تشخیص دقیق آن‌ها باشد.

ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟

تنظیمات تصاویر بر حسب 10 بیت بیان‌گر این است که فرمت می‌تواند 1024 رنگ ثانویه از هر رنگ اصلی را مجزا کرده و در تصویر ایجاد کند. بنابراین فرمت‌های مرسوم قادر به ارائه بیشتر از یک میلیارد رنگ به سازندگان محتوا و فیلم‌سازان هستند. اما قدرت دالبی ویژن در برنامه‌ریزی و تنظیمات رنگ بیشتر بوده و برابر با 12 بیت است. بنابراین دالبی ویژن قادر است امکان دسترسی سازندگان محتوا و فیلم‌سازان به رنگ ثانویه را 4096 افزایش دهد. این یعنی دالبی ویژن 48 میلیارد رنگ را پشتیبانی می‌کند. اما متاسفانه تلویزیون‌هایی که تا کنون تولید و به بازار ارائه شده‌اند قادر به پشتیبانی از این میزان روشنایی و رنگ نیستند. پیشرفته‌ترین تلویزیون‌های موجود در بازار نیز تنها می‌توانند روشنایی را با 2 هزار نیت نمایش داده و فقط می‌توانند از 10 بیت رنگ پشتیبانی به عمل آورند.

ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟

دالبی ویژن با فرمت +HDR10 چه تفاوتی دارد؟

فرمت +HDR10 یک فرمت پویا است که توسط کمپانی سامسونگ توسعه داده شده و پشتیبانی می‌گردد. میزان شباهت این فرمت با فرمت دالبی ویژن بسیار بالا است و تقریبا عملکردی مشابه با نتیجه‌ای یکسان دارند. این نوع از فرمت پویا قابلیت تنظیم تصاویر و صحنه‌ها را با عملکردی شبیه به دالبی ویژن انجام می‌دهد. +HDR10 قادر به پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از روشنایی و رنگ است با این تفاوت که مشخصاتی متفاوت از دالبی ویژن دارد که به اندازه آن حرفه‌ای عمل نمی‌کند. تفاوت بارز این دو فرمت در قابل دسترس بودن آن‌ها است. فرمت +HDR10 در کمتر دستگاهی پشتیبانی می‌شود و محتوایی که استانداردهای +HDR10 را داشته باشند کمتر در دسترس هستند.

دالبی ویژن چیست

مهمترین نکته در مورد دستگاه‌هایی که از فرمت پویا پشتیبانی می‌کنند این است که هر دستگاه مجهز به فرمت دالبی ویژن قادر است از طریق بروزرسانی با فرمت +HDR10 نیز کار کند. البته لازم است بدانید که این موضوع در مورد دالبی ویژن صدق نمی‌کند. یعنی دستگاه‌هایی که از فرمت +HDR10 پشتیبانی می‌کنند قادر نیستند از دالبی ویژن نیز پشتیبانی به عمل آورند.

ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟

کدام تلویزیون‌ها قادر به پشتیبانی از دالبی ویژن هستند؟

ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟ را با هم بررسی کردیم و دریافتیم که دالبی ویژن نقشی مهم در ایجاد تصویری با کیفیت بهتر و بی‌نقص از نمایشگر تلویزیون دارد از این رو قیمت خرید تلویزیون مجهز به دالبی ویژن بیشتر از تلویزیون‌های دیگر است. فرمت دالبی ویژن بیشتر از فرمت +HDR10 در تولید تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و شهرت بیشتری نیز دارد. با وجود این تفاسیر همه برندهای سازنده تلویزیون از فرمت دالبی ویژن در محصولات خود استفاده نمی‌کنند. برندهای بزرگ و نامداری همچون ال جی و سونی و Vizio و TCL از دالبی ویژن در تلویزیون‌های کم نظیر خود بهره می‌گیرند. البته برندهایی که نام برده شده در همه مدل‌های تلویزیونی که به بازار ارائه می‌دهند از دالبی ویژن استفاده نخواهند کرد.

ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟

آیا دسترسی به دالبی ویژن مستلزم پیش نیاز است؟

احتمالات فکر می‌کنید که تنها خرید تلویزیونی که از دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند برای دریافت تصاویری با محتوای این فرمت کافی است. اما باید بدانید که برای این که ویدیوهایی با کیفیت دالبی ویژن را دریافت کنید لازم است منبعی متناسب با آن داشته باشد. فناوری دالبی ویژن علاوه بر تلویزیون‌ها، امروزه در برخی از گوشی‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها نیز استفاده می‌شود. فیلم‌ها و محتواهای بلوری با کیفیت 4K در قالب فرمت دالبی ویژن پخش می‌شوند. سرویس‌های نتفلیکس و آمازون نیز فیلم‌ها و محتواهایی با قالب دالبی ویژن را عرضه داشته‌اند.

ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟

جمع‌بندی

ویژگی‌های دالبی ویژن در تلویزیون چیست؟ را در پست امروز پاسخ دادیم. امروزه تنها تماشای ساده یک برنامه کاربران را راضی نمی‌کند. بلکه توقعات کاربران به حدی زیاد شده که تولیدکنندگان تلویزیون را بر آن داشته تا کیفیت و کارایی محصولات خود را با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، ارتقاء بخشند. یکی از این تکنولوژی‌ها فرمت دالبی ویژن است. دالبی ویژن یکی از اعضای خانواده تکنولوژی HDR است که کار آن بهینه‌سازی تصاویر و بهبود کیفیت آن‌ها است. تکنولوژی HDR مجموعه‌ای از 5 فرمت است که در این میان دالبی ویژن هم شهرت بیشتر و هم کاربرد گسترده‌تری دارد.

دالبی ویژن عمق رنگ 12 بیتی را ارائه می‌دهد یعنی قادر به نمایش 68 میلیارد رنگ است. بنابراین تلویزیون‌های مجهز به دالبی ویژن تصاویری با عمق رنگ بیشتر و واقعی‌تر را نمایش می‌دهند. دالبی ویژن قادر است تصویری با 10 هزار نیت را از نمایشگر تلویزیون به نمایش بگذارد. این یعنی روشنایی و کنتراست تصاویری که دالبی ویژن ارائه می‌دهد بسیار عالی و خارق‌العاده هستند.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی و مقایسه تلویزیون‌های سری XK سونی
بررسی و مقایسه تلویزیون‌های سری XK سونی

 تلویزیون های سری XK سونی مقایسه  تلویزیون‌های سری XK سونی  باعث می‌شود خریداران با دقت بیشتر و آگاهی بیشتر تلویزیون مورد نظر خود را پیدا نمایند. معمولاً این مقایسه بین تلویزیون‌های برندهای مختلف صورت می‌گیرد و البته امکان دارد تلویزیون‌های یک برند را نیز که...

معرفی، بررسی و مقایسه تلویزیون A80j و A90j سونی
معرفی، بررسی و مقایسه تلویزیون A80j و A90j سونی

 مقایسه تلویزیون A80j و A90j سونی به عنوان یکی از تولید کننده‌های تلویزیون که در سطح جهانی فعالیت دارد، توانسته هر ساله تلویزیون‌های با کیفیت و متنوعی را تولید و روانه بازار کند و در این روند تولید اثر خلاقیت و نوآوری را می‌توان به...

نکاتی برای حفظ و نگهداری صحیح تلویزیون و افزایش عمر مفید آن
نکاتی برای حفظ و نگهداری صحیح تلویزیون و افزایش عمر مفید آن

نکاتی برای حفظ و نگهداری صحیح تلویزیون تلویزیون یکی از پرکاربردترین وسایل الکترونیکی و بهترین انتخاب برای پر کردن اوقات فراغت است. این وسیله که از قیمت نسبتا بالایی برخوردار می باشد، مانند دیگر وسایل الکترونیکی احتمال خرابی دارد. جهت پیشگیری از بروز مشکل و...

بانه ویترین در رسانه ها

راهنمای خرید تلویزیون: از HD تا K8، چه تفاوت هایی وجود دارد؟ به گزارش اطلاع نیوز بانه ویترین ( https://banehvitrin.com ) یکی از فروشگاه های معتبر فروش انواع تلویزیون است که برندهای معتبر را با قیمت های مقرون به صرفه به شما تقدیم می کند....

تلویزیون‌های فوق‌العاده بزرگ آیا واقعاً نیاز داریم؟
تلویزیون‌های فوق‌العاده بزرگ آیا واقعاً نیاز داریم؟

  شاید به نظر خرید تلویزیونی با صفحه نمایش بزرگتر، مناسب ترین گزینه باشد اما در این مطلب، قصد داریم این باور را بیشتر بررسی کنیم. سوال ما این است که آیا واقعا خرید تلویزیون های فوق‌العاده بزرگ می تواند منطقی باشد؟ هنگام خرید تلویزیون باید...

آخرین تکنولوژی های تلویزیون چه تغییراتی در بازار ایجاد کرده است؟

آخرین تکنولوژی های تلویزیون: مدت زمان زیادی از تلویزیون های کمدی با بدنه طرح چوب و تصویر برآمده، می گذرد. می توان گفت از بیست سال پیش تا به امروز، شاهد یک تکامل در تکنولوژی تلویزیون ها بوده ایم. البته این تکامل به تنهایی یک...

نحوه اتصال تلویزیون هوشمند به لپ تاپ
نحوه اتصال تلویزیون هوشمند به لپ تاپ

اتصال تلویزیون به لپ تاپ یکی از امکانات تلویزیون‌های هوشمند است که باعث وصل شدن تلویزیون به لپ تاپ و سایر دستگاه‌های دیجیتالی می‌شود. تماشای فیلم، کار کردن بر روی صفحه نمایش کوچک لپ تاپ و اجرای بازی بر روی لپ تاپ و… شاید برای...

بانه ویترینفروشگاه بانه ویترین جستجو دسته‌بندی محصولات کارشناسان فروش
لطفا برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
لطفا برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.