• مشاوره صحیح
  • قیمت مناسب
  • اصالت کالا
  • بانه ویترین
تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟

برگزیدن دستگاه مناسب جهت انجام تهویه محیط ساختمان از جمله موضوعات مهمی بوده که عوامل مختلفی در آن تاثیرگذار هستند. هر یک از این عوامل به کاربران کمک می‌کند تا انتخابی بهتر و دقیق‌تر برای بهره‌گیری از عملکرد بهتر و بهینه‌تر این سیستم‌ها داشته باشند. تنوع سیستم‌های تهویه مطبوع با پیشرفت علم و تکنولوژی زیاد شده از این رو سیستم‌های تهویه‌ای زیاد با قابلیت‌های متفاوت از هم و ویژگی‌های مختلف در بازار مشاهده می‌نمایید. کولر گازی و چیلر از جمله سیستم‌های مناسب و پرکاربردی هستند که برای پروژه‌های تهویه مطبوع از آن‌ها استفاده می‌شود. البته که انتخاب و خرید یک سیستم تهویه مطبوع مناسب، چالشی بزرگ و حساس است اما جهت داشتن خریدی بهینه و کارآمد، لازم است با هر یک از آن‌ها پیش از خرید آشنایی کامل داشت و مولفه‌های گوناگونی را در نظر گرفت. بنابراین تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟ را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

  تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟

چیلر چیست؟کولر گازی چیست؟تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟تفاوت در ظرفیت کولر گازی و چیلرچیلر و اسپلیت متفاوت در توان گرمایشیتفاوت ظاهری چیلر و کولر گازیتفاوت در قابلیت تنظیم رطوبت کولر و چیلرتفاوت در قابلیت فیلتراسیونتفاوت در نوع انرژی مصرفیتفاوت در مقدار مصرف انرژیجمع‌بندی

چیلر چیست؟

تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟ را در سایت بانه ویترین بررسی می‌کنیم. اما قبل از بررسی تفاوت این دو سیستم، لازم است با هر یک از آن‌ها آشنایی داشت و به تعریفی کلی از هر یک از آن‌ها رسید. چیلر یکی از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع است که ابعاد بزرگ‌تر دارد و برای محیط‌هایی که مساحت زیادی دارند، مناسب و کارآمد است. عملکرد چیلر اینگونه است که با بهره‌گیری از یک سیال براساس سیکل تبرید درون یک مدار بسته، مقدار تراکم بخار یا به عبارتی تراکم جذبی فرآیند خنک‌سازی سیال را انجام داده و به بهره‌گیری از مبدل حرارتی، قادر به مدیریت و کنترل برودت هوا خواهد بود.

شرایط آب و هوایی و همچنین مقدار افت برودت هوا، موجب می‌شود تا راندمان کاری چیلر، متفاوت باشد. سیستم تهویه چیلر یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها جهت استفاده در ساختمان‌های بزرگ است که تعداد واحدهای آن زیاد باشد. زیرا با قرارگیری روی پشت بام ساختمان به راحتی قادر به خنک‌سازی تمامی واحدها به صورت یک سیستم مرکزی خواهد بود.

تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟

کولر گازی چیست؟

کولر گازی یا اسپلیت از جمله سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است که محبوبیت زیادی بین کاربران دارد. این نوع از سیستم تهویه مطبوع با بهره‌گیری از گاز فریون که به آن گاز مبرد گفته می‌شود و با تغذیه از منبع برق قادر به پیشبرد سیکل تبرید است. یکی از نگرانی‌های کاربران بابت استفاده از این نوع سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، میزان مصرف زیاد انرژی توسط آن‌ها بوده است. اما امروزه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و همچنین به کارگیری کمپرسورهایی با مصرف پایین، تولیدکنندگان این محصولات موفق شده‌اند کولرهای گازی با رده مصرف انرژی A را به بازار ارائه دهند.

کولر گازی یک سیستم تهویه مناسب برای محیط‌هایی است که مساحتی کم دارند. این محصولات قادر به خنک‌سازی یا گرم‌سازی اتاق خواب یا پذیرایی یا اتاق کار و مغازه به بهترین شکل ممکن هستند. البته به غیر از فرآیندهای گرمایشی و سرمایشی این دستگاه توانایی فیلتراسیون هوا را نیز دارد و می‌تواند با جذب و حذف گرد و غبار و سایر آلاینده‌های موجود در هوای محیط، هوایی تازه و سالم را درون محیط به جریان درآورد. کولرهای گازی انواع مختلفی دارند و طرح‌های پنجره‌ای و پرتابل و اسپلیت و داکت اسپلیت، تولید می‌شوند. در ادامه به تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟ می‌پردازیم.

قیمت چیلر از بانه

تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟

تا این قسمت توضیحات کاملی از چیلر و کولر گازی را مطالعه کردید و به اندازه کافی با آنها آشنا شدیم. این دو محصول دارای تفاوت‌هایی هستند که این تفاوت‌ها به صورت موردی در ادامه مطلب کامل تعریف شده است. اگر قصد تجربه بهترین خرید را دارا هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این پاراگراف‌ها را بخوانید تا بتوانید انتخاب درست را با بانه ویترین انجام دهید و به جواب سوال تفاوت‌ چیلر و کولر گازی چیست؟ برسید.

تفاوت در ظرفیت کولر گازی و چیلر

کولرهای گازی و اسپلیت‌ها برای استفاده در واحدهای ساختمانی با مساحت کم مانند 150 مترمربع، طراحی شده‌‍‌اند. البته استفاده از این محصولات در متراژهای کمتر و گاها اندکی بیشتر از 150 مترمربع مربع، مرسوم است. هر کولر گازی یا اسپلیت بسته به ظرفیت خود قادر به برقراری آسایش مطلوب و مناسب برای کاربران خواهد بود. این در حالی است که از سیستم‌های چیلر یا مینی چیلر برای تبرید در ساختمان‌های بزرگ مسکونی چند واحدی، محیط‌های اداری، سوله‌ها، سالن‌هایی با متراژ بالا، مکان تجاری و مکان‌های آموزشی، بهره گرفته می‌شود. چیلر با قرارگیری روی پشت بام به عنوان یک سیستم مرکزی جهت تهویه هوای کل ساختمان عمل می‌کند.

تفاوت کولر با چیلر چیست

چیلر و اسپلیت متفاوت در توان گرمایشی

توان سرمایشی که انواع کولر گازی ارائه می‌دهند، مطلوب و رضایت بخش است. اما قدرت گرمایشی این محصولات قادر به پاسخگویی کامل و بی‌نقص به ویژه در مناطقی که زمستان‌های سرد دارند، نخواهد بود. بنابراین لازم است که از سیستم گرمایشی دیگری برای گرم‌سازی محیط، کمک گرفت. برای مثال می‌توان در کنار کولر گازی از شوفاژ یا موتورخانه و رادیاتور کمک گرفت. چون علاوه بر این که توان گرمایشی کولر گازی پایین است، میزان مصرف انرژی این دستگاه در حالت گرمایشی بسیار بیشتر از حالت سرمایشی آن است.

بنابراین همواره باید یک سیستم کمکی جهت گرم‌سازی محیط در کنار کولر گازی استفاده کرد. چیلرها و مینی چیلرها توان سرمایشی مطوبی دارند و عملکرد گرمایشی آن‌ها نیز قدرتمند است. چیلر با قرارگیری روی پشت بام به عنوان یک سیستم مرکزی قادر به کنترل چندین فن کویل که در قسمت‌های مختلفی از ساختمان قرار گرفته‌اند، خواهد بود. فن کویل یا هواساز به وسیله لوله‌کشی آب به سیستم مرکزی چیلر روی پشت بام متصل می‌شود. توان گرمایشی چیلر رضایت بخش‌تر از کولر گازی است. بنابراین می‌توان از مینی چیلر به عنوان یار کمی کولر گازی در زمستان بهره گرفت.

تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟

تفاوت ظاهری چیلر و کولر گازی

در ادامه پاسخ به سوال تفاوت‌ چیلر و کولر گازی چیست؟ در شکل ظاهری آن‌ها و همچنین نمایی است که به ساختمان می‌دهند. چیلرها یا مینی چیلرها به عنوان یک سیستم مرکزی برای کل واحدهای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این که چیلر روی پشت بام قرار می‌گیرد و از طریق لوله‌کشی به کویل‌ها متصل می‌گردد در معرض دید قرار نخواهد گرفت. اما در صورتی که در ساختمان‌هایی با چندین واحد برای هر واحد از کولر گازی مجزا استفاده شود در بیرون هر واحد واقع روی دیوار بیرونی ساختمان، چندین یونیت دیده می‌شود که باعث آشفته دیده شدن ساختمان شده و روی زیبایی آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

  کولر گازی بهتره یا چیلر

تفاوت در قابلیت تنظیم رطوبت کولر و چیلر

سومین تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟ تفاوت سوم این دو محصول در قدرت آن‌ها برای تنظیم رطوبت محیط است. عملکرد هر دوی این سیستم‌ها براساس سیکل تبرید تراکمی است. گاز مبرد یا آب سردی که در کویل‌ها جریان دارد قادر به کاهش رطوبت هوا نیز هستند. اما عملکرد چیلر و مینی چیلر برای تنظیم رطوبت‌ها در حد استاندارد و نرمال، دقیق‌تر و بهتر است.

 

تفاوت در قابلیت فیلتراسیون

توان و قدرت فیلتراسیون هوای محیط به وسیله کولر گازی و چیلر از یکدیگر متفاوت است. فیلتر به کار رفته در سیستم تصفیه‌کننده کولر گازی فقط می‌تواند هوای داخلی محیط را فیلتر کند اما قدرت فیلتر کردن هوای تازه وارد به محیط را ندارد. چیلر مجهز به هواسازی کارآمد است که می‌توان چندین نوع فیلتر مختلف را روی آن نصب کرد. بنابراین قدرت فیلتراسیون چیلر در مقایسه با کولر گازی، ستودنی است. چیلر می‌تواند تا 99.97 درصد، آلاینده‌های موجود در هوا را از بین ببرد.

فرق کولر گازی با چیلر چیست

تفاوت در نوع انرژی مصرفی

چیلر و مینی چیلر و کولر گازی، همه از برق تغذیه می‌کنند و انرژی الکتریسته، محرک کمپرسور آن‌ها برای کار است. اما چیلرها انواع دیگری تحت عنوان GHP دارند که گازسوز بوده و به چیلر گازی معروف هستند. این نوع از چیلرها از گاز شهری تغذیه می‌کنند. عملکرد چیلرهای گازی کاملا مشابه سایر چیلرها است با این تفاوت که از موتور احتراق داخلی به جای موتور الکتریکی بهره می‌گیرند. سرمایش و گرمایش چیلرهای گازی، بهینه‌تر و بهتر است.

 

تفاوت در مقدار مصرف انرژی

کمپرسور یکی از اصلی‌ترین اجزای سازنده کولر گازی و چیلر است. مقدار انرژی که کمپرسورها مصرف می‌کنند در مقایسه بقیه اجزای سازنده دستگاه‌ها بیشتر است. در نتیجه مقدار انرژی مصرفی توسط تعدادی کولر گازی در یک ساختمان با مقدار مصرف یک چیلر مرکزی، هم سطح است. اما توجه داشته باشید که عوامل مختلفی در میزان انرژیی که دستگاه مصرف می‌کند، دخیل هستند. برای مثال بهره‌مند بودن دستگاه از تکنولوژی‌های پیشرفته و قطعاتی با کارکرد بهینه در میزان انرژی مصرفی آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟

جمع‌بندی

قبل از انتخاب یک سیستم تهویه مناسب، لازم است با انواع سیستم‌های تهویه مطبوع آشنایی داشته باشید و نحوه عملکرد آن‌ها را به خوبی بررسی نمایید. زیرا عملکرد و بازدهی و راندمان هر سیستم تهویه مطبوعی با دیگری متفاوت است. تفاوت‌های این محصولات است که قیمت آن‌ها را تعیین می‌کند. برای همین قیمت خرید کولر گازی با قیمت خرید چیلر متفاوت است. چیلر و کولر گازی از محبوب‌ترین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی بین مردم هستند که با هم تفاوت‌هایی دارند. ما در این پست تفاوت چیلر و کولر گازی چیست؟ را بیان کردیم.

همان طور که متوجه شدید، چیلر یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی است که به منظور سردسازی و گرم‌سازی محیط‌هایی با متراژ بسیار بالا مثل ساختمان‌های بزرگ چند واحده مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که انواع کولر گازی برای محیط‌های کوچک‌تر و واحدهای ساختمانی با مساحت کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که این دستگاه از نظر ظرفیت، طراحی ظاهری، میزان مصرف انرژی و نوع انرژی مصرفی، همچنین توان سرمایشی و گرمایشی با هم فرق دارند.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کولر گازی ایستاده برای مغازه
کولر گازی ایستاده برای مغازه

به علاوه، کولرهای گازی ایستاده به دلیل امکانات اضافی پیشرفته، مصرف انرژی بهینه، و سهولت در نصب و نگهداری، گزینه‌ای مناسب برای کسب و کارهایی هستند که به دنبال بهبود کیفیت هوای داخلی و افزایش رضایت مشتریان خود هستند.در این مقاله به بررسی  کولر گازی...

کولر گازی گری 12000
کولر گازی گری 12000

با ورود به فصل گرما، انتخاب یک کولر گازی مناسب برای خانه یا محل کار اهمیت زیادی پیدا می‌کند. کولر گازی گری 12000 یکی از گزینه‌های محبوب در این حوزه است که با ویژگی‌های برتر خود، توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده...

کنترل کولر گازی ال جی با موبایل
کنترل کولر گازی ال جی با موبایل

کولر گازی ال جی با قابلیت کنترل از راه دور از طریق موبایل، تجربه‌ای مدرن و راحت را برای کاربران فراهم می‌آورد. با استفاده از اپلیکیشن «LG ThinQ»، کاربران می‌توانند به آسانی کولر گازی خود را از هر نقطه‌ای که به اینترنت متصل هستند، کنترل...

بهترین کولر گازی ایستاده 36000
بهترین کولر گازی ایستاده 36000

با شروع فصل گرما، انتخاب یک کولر گازی ایستاده با عملکرد بالا و کارایی موثر برای ایجاد محیطی خنک و راحت بسیار مهم است. در این راهنما، به بررسی بهترین کولر گازی ایستاده 36000 خواهیم پرداخت، و ویژگی‌های کلیدی، مزایا، و نکات خرید این نوع...

کولر گازی گری با گاز r410
کولر گازی گری با گاز r410

کولرهای گازی یکی از پرکاربردترین وسایل سرمایشی در جهان هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، راحتی و آسایش را برای کاربران فراهم می‌کنند. یکی از برندهای مطرح در این زمینه، گری (Gree) است که با تولید کولرهای گازی با کیفیت و کارایی بالا، توانسته...

کولر گازی جنرال در بانه
کولر گازی جنرال در بانه

با پیشنهادات جذاب در بانه ویترین، با کولر گازی پیشرفته جنرال، راحتی و آرامش را به فضای خود بیافزایید. کولر گازی جنرال دارای اختراعات نوآورانه‌ای است که به شما کمک می‌کند تا خنکی یا گرمای دلخواه خود را به طور موثر و آسان به دست...

انواع کولر گازی ایستاده
انواع کولر گازی ایستاده

کولر گازی‌های ایستاده به دلیل قدرت بالای سرمایش و گرمایش و همچنین طراحی مناسب برای فضاهای بزرگ و عمومی، بسیار محبوب هستند. این نوع کولرها در مدل‌های مختلفی ارائه می‌شوند و هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. در این محتوا  به بررسی...

بانه ویترینفروشگاه بانه ویترین جستجو دسته‌بندی محصولات کارشناسان فروش
لطفا برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
لطفا برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.